Skogens gåvor

Det är en märklig sommar vi har. Man kan plocka smultron, hallon, blåbär och svamp på en och samma gång. Nästan lingon också.
Jag tycker om att gå i skogen, jag är kanske inte så förtjust i att plocka stora mängder bär, det är för ensidigt, men att vandra omkring det njuter jag av. Dessutom måste man hålla ett öga på sin skog ett år som detta, då granbarkborrarna sprider sig epidemiartat. Granbarkborren är en skadeinsekt som kan döda stora granbestånd på mycket kort tid. Den angriper i första hand försvagade granar, men då det finns så rikligt av dem som i år, kan de också ge sig på friska träd. Speciellt utsatta är skogskanter kring hyggen. Ett hörn av vår skog gränsar till ett naturskyddsområde, vilket också är en riskfaktor. Träd som faller t.ex. vid storm får inte föras bort utan allt ligger kvar och är utmärkta objekt för barkborrar. Där kan de sedan fritt föröka sig och spridas till skogen runt omkring. I "vanlig" skog säger lagen att vindfällen måste tas bort just för att hindra spridning av skadeinsekterna. Mystiskt...



Den här lilla snoken stötte jag på vid kanten till naturskyddsområdet. Den låg och solade och tyckte inte alls om att bli störd, så jag tog bara snabbt en bild och lät den fortsätta värma sig.



















Det finns mycket hallon i år, de har väl haft det tillräckligt fuktigt för att klara sig.
Jag tycker att de ofta brukar torka bort. Nu finns det så mycket att till och med jag ids plocka.


Om jag var tvungen att hitta på någonting negativt med att röra sig i skogen, så skulle det väl vara älgflugorna. Du hör det där surret och dunsen och du bara vet vad det var som landade innan du ser själva flugeländet. Ibland kanske du upptäcker den först när den kryper fram i tinningen när du lagt dig. Inte helt skoj, men inte farligt heller, bara obehagligt.
Låt inte dem stoppa dig.


Kommentarer

Populära inlägg