Orosmoln

I morse fick jag resultatet av Dodis urinprov. Egentligen var det ännu under odling, men det hade i alla fall redan framgått att där fanns bakterien Pseudomonas.
Bra att vi har börjat antibiotikabehandling, tänkte jag. Dodis verkade inte ha blivit sämre heller, så jag drog en lättnadens suck. På kvällen började jag ändå av rent och skärt intresse söka info om bakterien i fråga och stötte ganska hastigt på uppgifter om att den är resistent mot flera antibiotikapreparat. En sväng till fårhuset för att kolla vad Dodis medicin hette, in och "googla" och en minut senare visste jag att den "hämmar flertalet av bakterier av veterinärmedicinsk betydelse förutom Pseudomonas aeruginosa". Suck och stön... Det blir ett nytt samtal till veterinären i morgon bitti. Hoppeligen får jag tag på den som var här, idag var det en annan jag pratade med och hon visste ju knappast vilken antibiotika vi fått. Känns helt galet att plåga fåret med sprutor som kanske inte har någon effekt. I och för sig studsade hon nog omkring som en gummiboll med sina systrar för en stund sedan när de fick ett "glädjeskov" över en höbal. Hon är med andra ord inte påtagligt sjuk men kissar fortfarande alldeles för ofta. Hoppas vi får någon klarhet i det här i morgon.
Jag oroar mig också för att det här kan bli ett återkommande problem ifall det är någon svaghet hon har. Det verkar inte som urinvägsinfektion skulle vara en vanlig sjukdom hos får och man kan inte låta bli att undra hur klokt det är att använda henne som avelsfår, trots att hon är utvald som sådant åt oss. Dodis är annars också den minsta av våra tre och hon har den sämsta pälsväxten. I och för sig är det svårt att avgöra om hon faktiskt är klenare eller bara ser mindre ut för att pälsen inte vuxit lika bra.
Just nu är ändå huvudsaken att hon blir frisk fort.


Kommentarer

  1. Voi nej, hoppas Dodis snart blir bättre. Väntar med spänning på rapport.

    -P

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg