Orättvisor

Det finns så många orättvisor här i världen, men för att hålla mig till mitt ämne tänkte jag skriva av mig lite gällande mina funderingar kring köttproduktionen i vårt avlånga land. Skriverierna om svinköttsprodu-centerna har knappast undgått någon i år och nu är nötköttet på tapeten. Jag sitter inte på några exakta siffror och skriver jag någonting som inte stämmer,
så gör jag det inte med flit. Det är den stora helheten jag försöker bena i, inte detaljerna.
Huvudpointen i det hela är att en svinfarmare efter annan har tvingats lägga ner produktionen och nu ser det allt dystrare ut också för nötköttsproducenterna. Svinproduktionen är för första gången på tiotals år mindre än konsumtionen.

Varför? Jo, för låga producentpriser i förhållande till produktionskostnaderna.
Varför? Jo, för många mellanhänder som vill ha sitt innan du kan köpa ditt malet kött till lägsta möjliga pris i K- eller S-butiken.
Att producenten är den som får den allra minsta andelen är skamlöst. Att läget är bättre i många andra länder inom EU är också skamlöst. Att djuren som föds upp i Finland har det mycket bättre ställt än på de flesta andra ställen borde gemene man bli upplyst om.
Också alla aktivister, som bryter sig in i folks lagårdar ock fotograferar saker de inte förstår sig på överhuvudtaget. Jag har också varit inne i ett svinhus och sett döda kultingar, det såg hemskt ut, men jag inser att allt inte är så svartvitt. Jag är alldeles övertygad om att allt gick rätt till där. Hade jag tagit en bild och låtit den cirkulera i aktivistkretsar skulle den säkert väckt bestörtning hos den som inte förstår sammanhanget.

Nåja, vad jag vill komma till är att vore det inte bättre om vi alla kunde äta mat producerad i vårt eget land och sysselsätta vår egen befolkning? Vi vet att kvalitetskontrollen är strikt, och vi litar ju på att det inhemska vi köper är gjort av bra råvaror och är tryggt att äta o.s.v.
Eller vad? Hur kommer det sig då att de stora kedjorna vägrar betala rimligt pris till de inhemska producenterna? Jag antar att det måste bero på att konsumenterna inte är villiga att betala för kvalitet. Man kräver nog hela tiden bättre förhållanden för produktionsdjuren (vilket jag förstås understöder), men ändå köper man det billiga utländska köttet, från länder där man bara kan drömma om liknande förhållanden som vi har här. Ologiskt, i mitt tycke. Jag kan överhuvudtaget inte förstå att det kan vara klokare att importera än att sträva till att vara självförsörjande, vad det än gäller. Jag förstår att priset kan vara billigare i det ögonblick räkningen betalas, men pengarna försvinner då också ut ur landet.

Det är med glädje man läser om hur allt fler stöder närproducerat och inhemskt, och allt fler modiga odlare och djuruppfödare satsar på direktförsäljning för att få någon slags lönsamhet. Jag bara hoppas att det inte är en övergående trend, utan ett tecken på att konsumenterna börjar uppskatta kvalitet och rättvisa framom de två stora kedjornas billiga prislappar.
Innan någon blir riktigt upprörd och säger att visst skulle jag köpa närproducerat om jag hade råd, så hänvisar jag till början av inlägget. Det finns så många orättvisor här i världen, jag kan inte ta upp dem alla. Att det har gått så här långt är ju ett tecken på att det har gått fel för länge sedan. Jag förstår mer än väl att alla inte kan köpa bara inhemskt och närproducerat, men de som har råd borde göra det!


Bilderna är tagna på Okra-mässan.
Själv har vi varken Hereford, Black Angus eller Highland Cattle... ännu.

Kommentarer

  1. Jag håller verkligen med dig i det här inlägget :) Så länge man kommer ihåg att prata om nackdelarna med dagens köttproduktion så ska nog den ekologiska trenden fortsätta.
    Härligt med någon som sätter ner foten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! :) Roligt att få medhåll, så man inte är alldeles ensam ut och seglar...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg