Nu är Ullis sjuk...

Det har varit en tung dag för en fårmamma idag.
När jag tittade till dem i morse låg Ullis och ryckte och flämtade och när jag tvingade henne upp och stå försökte hon genast kissa och stod och krystade en god stund innan hon på vingliga ben lade sig igen. Det var lite för bekanta symptom. Jag blev alldeles ifrån mig. Min puls var säkert upp i 200 innan jag fick tag på dejourerande veterinären. Det var ju ingen idé att ta hit henne den här gången så jag åkte iväg för att hämta medicinerna själv. Det är lite typiskt att djuren ska bli sjuka på söndagar när veterinärtaxan än höjd med 50 procent, och dejouren är 45 kilometer bort...
Nåja, jag fick i alla fall med mig medicin som borde räcka också om Tovis insjuknar, vilket börjar verka ganska sannolikt. Ullis hon verkar nog piggare nu.


Igår var det villa-avslutning/forneldarnars natt och vädret var inte att klaga på. 





Kommentarer

  1. Fy fan!! Va e de rigit ni har ihop me er, eller
    främst då babysarna dina??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa-a, man känner sig lite maktlös. Varje gång man går till fårhuset är man rädd vad man har emot sig. Veterinären tyckte också att det är helt hakuammuntaa att medicinera det här...

      Radera
  2. Oj nej! Hoppas dom snart blir friska!
    Kram!

    Tussi

    SvaraRadera
  3. Visst e de ju så, att inte du o inte veterinärer vet vad som egentligen är fel?
    Vet du hur länge obduktionerna av de fåren du nämnde tidigare tar? Bara så att det kanske sku komma fram vad det är, o framförallt vad som skall göras.
    Väntar ivrigt på uppdateringar, men nästan så här också, att nu e man ju nästan lite rädd för dina skriverier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de misstänker Chlostridium-bakterier hos de får som dog. De kan ha fått dem från förorenad jord eller genom att ha ätit för kraftigt foder, så den egna tarmflorans bakterier börjat föröka sig.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg