Nostalgitripp

Husbonden inledde idag sin hela sju dagar långa semester, Yee-Haw! Semestern, som till stor del kommer att firas i arbetets tecken, inleddes med en nostalgitripp på cykel. För att undvika arbete åtminstone en dag, så hoppade vi på cyklarna och trampade iväg till grannbyarna. Vi har båda spenderat en stor del av vår barndom i en liten by inte så långt härifrån. På den tiden betade ännu korna på åkrarna och allt var charmigt värre. När man cyklar omkring där kan man inte undgå att bli lite nostalgisk.
Nu har korna förbytts till hästar. Intet ont om hästar, men det är inte samma sak ändå.
En annan gemensam nämnare mellan mig och husbonden är att vi båda tillbringat mycket tid hos våra farmödrar, i samma lilla by. Farmor har för båda varit en stöttepelare man alltid kan ty sig till. Min finns inte längre bland oss, men är nog med oss ändå. Hos farmödrar får man alltid kaffe, mer än man vill ha, och nybakat jästbröd.
Man får också sitta och prata om allt mellan himmel och jord utan någon brådska i världen.
De är helt enkelt oersättliga. Om man behöver så får man också låna tryck-kokare av dem, så idag har jag kokat vinbärssaft. Bären fick jag av en vän, färdigt plockade och allt!
Det kallar jag service, så ett stort tack för det!



Kommentarer

Populära inlägg