Fest och fästing

Bondfesten blev en succé! 80 kilo helstekt svin gick åt som smör i solen och på det orkade bysborna ännu dansa i dryga fem timmar. Inte illa! Det här gör vi om!
Bara vi får vila upp oss lite först...
En mindre rolig överraskning var att jag hittade en fästing på min rygg idag. Jag har nog blivit noggrannare med att stoppa buntarna i strumpskaften när jag rör mig i högt gräs, men, men... jag springer ju omkring i gräset mest hela tiden och alltid tänker jag nog inte på fästingarna. I've had it coming. Skit också.
Nu gäller det då att hålla koll om det dyker upp en röd ring runt bettet. Ömt och svullet är det nog, men det är väl helt normalt. Jag tror inte den suttit där så länge, antagligen max åtta timmar. Sannolikheten att få Borrelios eller TBE av ett bett är sist och slutligen inte så stor men visst blir man ju orolig. Från Boris och Fresia har jag plockat 5-10 fästingar i sommar, så inte är jag överraskad av att jag fick en själv, men gärna hade jag stått över.


Kommentarer

Populära inlägg