Städa, städa varje fredag...

Det gör jag nog inte, mitt städande är nog mera behovsbaserat. Behovet igen, baseras på när mina nerver inte mera klarar av stöket, utan vill ha städigt. Det kan ibland infalla flera gånger i veckan eller en endast gång i månaden. På sommaren ytterst sällan. Då ödar jag inte min tid på inomhussysslor. Mitt städande är över lag lika inspirationsbaserat som allt annat jag gör. Idag var jag inspirerad. Tack vare vädret, som bjöd på regn och rusk hela dagen. Att jag inte haft städbehov (läs inspiration) på länge, gjorde att det tog hela dagen. Nu kan jag på rak arm säga att det kommer att dröja innan nästa städiver infinner sig! Jösses vad jag blev irriterad till slut, det tog alldeles för länge. Egentligen blev jag inte ens helt färdig.

För att göra det lite roligare brukar jag börja flytta på grejer och möblera och ha mig. 
Det slutar ofta med att själva städningen blir lidande. Idag försökte jag låta bli onödigheter men helt lyckades jag inte. Det är ju aktuellt att stalla in djuren den här tiden på hösten och hos oss gäller det inte bara fåren utan också katterna. På sommaren bor de ute och äter på verandan, till hösten vill de in igen. I köket vill de förstås sitta vid fönstret och titta ut, så för att de inte ska sitta på bordet har jag ställt kökspallen vid fönstret. Nu vill de naturligtvis båda sitta där samtidigt, men deras bakar ryms inte, så det blir alltid strid om platsen. Idag har jag kommit på ett sätt att lösa problemet, tror jag. Jag har ställt en vävstolspall vid fönstret. Den är bred nog för två katter. Att de knappast kommer att samsas ändå är högst troligt, men i alla fall är det teoretiskt möjligt att sitta i bredd. Få se vad de tycker, själv är jag i alla fall nöjd. Det är knappast så vettigt att ha en spetsduk på pallen, men...

Här har vi pallen. Katterna bor fortfarande på verandan, så än så länge kan man ha spetsduk och blommor på den. Klöverblommorna har min brorsdotter plockat på en gröngödslingsvall som frodas värrigare i regnet.


Så här brukar det se ut. Fresia sitter på kökspallen, Boris på bordet. Oftast jagar han ner henne direkt. På bilden kan man, i Fresias blick, tydligt se maktkampen om tronen. 
Bilden är från i vintras.

Jag har nu avslutat trappuppgångsprojektet. Ledstången fattas ännu, men den måste fixas på något sätt innan jag sätter upp den igen. Den är svart och det går inte för sig mer. 
Jag skulle ha målat den för länge sedan, om den inte var av gummi.

Så här såg trappan ut ifjol efter att vi petat loss plastmattan. Jäkla jobbigt att få bort det sega limmet från träet.
















Väggen före och efter tapetsering och målning. Nu får det duga för en tid.



Kommentarer

  1. Trappan blev fin! Kanske får man inspektera då värdinnan har födis? Har dina nya djur kommit då ren? Kram, Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Jo visst får man inspektera. Nya djuren kommer nog först senare, kanske sista veckoslutet i oktober. Det är inte fastslaget ännu.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg