Slutspurt

Nu är det slutspurt på inredningen av fårhuset.
Som extra motivation fungerar bekräftelsen på att vi inte har bara en ny invånare (baggen) på kommande, utan tre. Jag har nämligen beställt två tackor till och de borde komma i slutet av veckan. Innan dess ska Ullis, Tovis och Dodis flytta in från sommarstallet.
De nya tackorna är korsningar av finsk lantras, dorset, oxford down och rygja. Med andra ord tyngre köttraser kombinerat med det finska fårets höga fruktsamhet. Ursprungligen hade vi tänkt hålla oss till lantras, men eftersom de djuraffärerna inhiberades, har vi nu tänkt passa på att bekanta oss med köttras också. Båda alternativen har sina för- och nackdelar. Vill man gå in för köttproduktion på allvar är korsningarna nog ett lönsammare alternativ.
Det är väl ändå nu i början man ska experimentera för att kunna göra vettiga beslut senare. Spännande är det i varje fall.

Det fina vädret vi fått njuta av idag bidrar till arbetsivern, hoppas det håller i sig, för båda behövs. Väderleksprognosen ser i alla fall mycket främmande ut, solar och minustecken. Märkligt... Onsdagen ser i och för sig bekant ut med regn och 8 m/s.

Just det ja, tuppfrikassén! Den blev god kan jag berätta. Först kokade jag tuppstackaren med lite salt, lök, morot, lagerblad och peppar i ett par timmar, sedan gjorde jag en currysås och blandade i köttet. Utsökt, om jag får säga det själv. Och det får jag.

Kommentarer

  1. Mumsfilibabba! Har tackorna namn redan? -Malin

    SvaraRadera
  2. Jo, om husbonden godkänner mina förslag! (läs: beslut) :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg