Inspiration

Nu är hösten defintivt här. Så jäkla kallt har det varit idag. Ett säkert hösttecken är också det när man måste börja elda i köksspisen för att inte behöva klä dubbla ylletröjor på sig. Det positiva med det är att det är mysigt när det sprakar i spisen. Speciellt så här i början av hösten, småningom förvandlas nog eldandet till ett arbete. Spraket är i och för sig alltid lika mysigt.

Idag har jag tapetserat en fondvägg hos en vän. Hon hade valt ut en helt härlig tapet med det resultatet att jag genast fick ett otroligt behov av att tapetsera hemma också. Jag är en mycket inspirationsstyrd mänska, så det gäller att passa på när inspirationen slår till, för det kan ta mycket länge innan nästa tillfälle.

Jag började t.ex. redan för snart två år sen fixa på trappan och trappuppgången till övre våningen. Den välsnickrade björktrappan var täckt av röd och grå plastmatta och väggen full av minnen efter alla möbler som burits upp och ner under tiotals år. Trappan vänder 180 grader, så det har blivit ett och annat märke i väggen. Själva trappan slipade och målade jag ifjol, men väggen blev på hälft. Jag började spackla, men sen tog inspirationen slut och där fick det bli. Idag har jag äntligen fortsatt med ny iver. Få se om det blir klart den här gången. Meningen är att tapetsera med en randig strukturtapet som sedan övermålas. Min tanke är att det ska vara lätt att lapp-måla ifall man stöter till väggen. Jag köpte tapeten redan för ett år sedan... Jag vet nog precis varför jag dragit mig för att ta itu med det. Först och främst är det allt spackelslipande och sedan det att det kommer att vara ett jädrans bestyr med att skära till tapeten snyggt runt alla trappsteg. Minns jag inte fel så är den en meter bred, vilket inte gör saken roligare. Det blir förstås snabbt färdig yta, men är desto krångligare med alla vinklar och vrår. Om det inte blir helt katastrof lägger jag säkert upp lite bilder i något skede.

Idag började en ny säsong av "Bonde söker fru" på tv. Bönderna presenterade sig och i nästa avsnitt får man väl se hur många brev de fått. Det är nog egentligen ganska grym under-hållning att på nationell tv visa hur flere stackars mänskor blir besvikna när de bara får något enstaka brev, medan andra får tiotals. Att man också genast på rak arm kan säga hur brevmängden kommer att fördelas, är också sorgligt.
Fast sen igen, så heter det ju att den som sig i leken ger, den får leken tåla.

Kommentarer

Populära inlägg