Våren närmar sig

Det kanske känns som en evighet till våren men här förbereder jag vårbruket med att göra grobarhetsprov. Jag skickade en påse havre för analys tidigare i veckan och nu har jag gjort ett eget prov. Om en dryg vecka kan jag återkomma med resultatet av mitt eget lilla test. Grobarheten måste testas för att man skall veta utsädesmängden per hektar. Om man skall så t.ex. 200 kg per hektar med en grobarhet på 100% måste man förstås öka utsädesmängden om bara 75% av sädeskornen gror. Om grobarheten är dålig lönar det sig inte alls att använda sitt eget utsäde utan då borde man köpa nytt. Det sorgliga är bara att det ekologiska utsädet är hutlöst dyrt. Det kostar 3-4 gånger mer per ton än man får när man säljer skörden. Speciellt när man under övergångsperioden inte får sälja skörden som ekologisk, fast den i princip är det. Utsädet måste ju ändå vara ekologiskt och man får inte använda konventionell gödsel eller bekämpningsmedel.
I år kommer det att bli svårt att få utsäde, eftersom så många måste köpa nytt p.g.a. den regniga hösten. Spannmål som skördats sent och som våt, kan ha en grobarhet rejält under 50%. Då duger det inte att så med. Jag hoppas verkligen att min havre gror bra för jag hade räknat med att inte behöva köpa certifierat utsäde i år. Vi kan inte annat än hålla tummarna.


Här sorterar jag bort de allra minsta kornen ur den ännu osorterade havren, för att det bättre skall motsvara det egentliga utsädet. Sedan lägger jag 100 sädeskorn på fuktiga kaffefilter, rullar ihop dem och lägger dem i en plastpåse i kylskåpet. Där får de vara en vecka, sedan tar jag fram dem i rumstemperatur några dagar och sedan räknar jag hur många som grott.

Kommentarer

  1. Härligt med vår på kommande, tycker nämligen själv att eftermiddagarna blivit ljusare, medan morgnarna ännu är förskräckligt mörka (med morgonpigga V är vi uppe med tuppen) och fortsätt med dessa inlägg om bonde- och djurlivet. Jag lär mej nya intressanta saker hela tiden :) -Malin

    SvaraRadera
  2. Eftermiddagarna är nog betydligt ljusare redan! Det blir säkert mer och mer bonde- och djurinriktade inlägg när vi igen närmar oss sommaren. :) Tänk sedan när det kommer lamm... tihi.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg