Resultat

Här kommer resultatet av mitt grobarhetsprov.


Av 100 st havrekärnor har 98 grott! Halleluja, det är nästan skrattretande. Lite för bra för att vara sant, men sant är det ju när man ser det med sina egna ögon. Hur de gror i åkern är ju en annan sak, men döda är de i alla fall inte.  Jag har ännu inte fått resultatet på det prov jag skickade för analys, men experimentet i mitt eget lilla kökslaboratorie gav i alla fall ett resultat som fick mig att gnugga ögonen. Jag räknar nog med att det officiella testet ger en lägre grobarhetsprocent. Jag läste alldeles nyss på tidningen att EU-kommissionen gett Finland lov att undantagsvis sänka kravet på certifierat utsädes grobarhet till 75 istället för 85 procent. Orsaken är att utsädet helt enkelt är av så dålig kvalitet i år att det inte nära på skulle räcka till om kravet på grobarhet var 85% som vanligt. Så här långt får jag bara vara ödmjukt nöjd.

I morgon skall jag till Kangasala på "Luomulammaspäivä".  Direkt översatt "Ekofårdag" vilket låter mycket klumpigt men ni förstår säkert vad det innebär. Det blir föreläsningar om ekologisk fåruppfödning på förmiddagen och ett gårdsbesök på eftermiddagen. Oh joy, I like! Alltid roligt att träffa andra fårfrälsta.


Balder håller med god fart på att bli mattes lilla gullponke. Han har blivit så kärvänlig på sistonet. När jag går in i kätten kommer han fram och vill bli skrapad, sedan står han hur länge som helst med halvslutna ögon och bara njuter. Går man undan kommer han efter och placerar huvudet i famnen på en. Han har egentligen blivit precis som Dodis, hon har alltid varit sådan. Nu har det blivit konkurrens om vem som får vara gullegris. Med tanke på hur smutsig Balder är passar titeln honom bra.



Kommentarer

  1. Fiffigt test, spännande att se hur det officiella provet blir. Tänk att baggar precis som killar (lite fördomsfullt förstås) oftast smutsar ner sig mer än tjejer. Våra baggar är alltid lite smutsiga, ruffiga och skräpiga. De blir finare i pälsen när det snöar eller regnar. Ullen är ju fantasikt på att rena sig själv!

    SvaraRadera
  2. Det är sant, efter regn brukar de vara skinande vita på ryggen. Tills de kliar sig med leriga klövar...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg