Nytt år och närmat

 "Nyårsfirandet har följt traditionellt mönster. Trots det regniga vädret rapporteras från olika håll i landet om fylleri, bråk och skadegörelse."
Så här rapporterar Yle om nyårsfirandet. Vad kan man säga? Det är så tragikomiskt att det är bäst att vara tyst. Jag säger bara det att personligen har jag inte gjort mig skyldig till något av ovannämnda ting. Så det så.

Vi har tittat på film idag. Närmare bästämt den Oscar-nominerade (2009) dokumentären Food, Inc. som beskriver matindustrins tvivelaktiga metoder och hur bondgårdar ersatts med enorma djurfabriker.
En handfull stora kedjor styr och ställer på marknaden och villkoren är omänskliga både för djuren och de anställda. Allt skall hållas hemligt, inga bilder får publiceras och ingen ställer upp på intervju. Det är filmen i ett nötskal. Sevärt, utan vidare. Om man planerar äta hamburgare i USA så ska man kanske inte se filmen.
Hur som helst så blev vi igen påminda om hur eländigt ruttet allt är i vår värld. Fy fan vad man blir förbannad. Det är så vidrigt och sjukt att man blir stum.
Så mitt lilla bidrag till att försöka motarbeta det här är att lägga upp två länkar till närmatskataloger i väst- och östnyland. Det är fina kataloger med uppgifter om producenter som har direktförsäljning av allt mellan himmel och jord i matväg. Jag vet att många gärna skulle köpa t.ex. sin potatis direkt av odlaren istället för att betala extra för att köpa samma potatis i S eller K-butiken.
De vet bara inte vart de skall vända sig. Här finns kontaktuppgifter.

Närmatskatalog Västnyland
Närmatskatalog Östnyland



Kommentarer

Populära inlägg