Första advent

För mig betyder det att jag officiellt kan börja vänta på julen. Igår firande vi "Lilla jul", som vi gör här i Finland lördagen före första advent. Jag har en känsla av att man inte gör det i Sverige, men rätta mig om jag har fel. Hur som helst så firade vi på ett mycket stillsamt sätt med mat och dryck och glögg framför brasan. Ingen tv på hela kvällen, bara lite medeltida musik. Skönt!
Jag har hållit på och tovat julbeställningar för brinnkära livet och kommer att göra det fram till jul, som det nu ser ut, om kroppen bara håller ihop.
Det bränner och sticker värrigare i höger skuldra redan, men den får nog bara lov att stå ut nu.


Husbonden har sysselsatt sig med att reda upp efter stormen i fredags. Det blev inte så stora skador i skogen den här gången. Det var värre efter stormen på annandag jul i fjol.


De här tallarna, som är lämnade som fröträd, är hårt utsatta. Den här gången var det som tur bara två som välte.
På bilden till höger har vi en riktigt livsfarlig fälla, sju träd som har vält, i en tidigare storm,
i en enda röra. Där passar det sig inte att gå lös med sågen hur som helst, så de har fått vänta.

Kommentarer

Populära inlägg