Året 2012 i ett nötskal.

Året närmar sig sitt slut och det brukar osökt leda till att man tänker tillbaka på året som gått och vad det fört med sig. För oss har det här varit ett år fyllt av nya, spännande utmaningar. Vi har lärt oss massor av nya saker så gott som varje dag. Jag skulle kunna skriva en roman om det här året, men skall försöka hålla det kort. Det mesta finns ju ändå i bloggen redan.
Januari inleddes för min del som ny ägare på stället, efter generationsväxlingen i december. Det kändes stort och spännande. Vi skulle ju börja odla igen efter en längre paus och samtidigt övergå till ekologisk odling.











I januari odlar man förstås inte mycket, så då var det skogshuggning på programmet. En av månadens höjdpunkter var att de första egna äggen värptes i hönshuset. Så glad man kan bli över något så litet!

Vintern fortsatte med skogsbruk, vedkapning och planering av vårbruket, som ju verkligen lät vänta på sig med den regnsura våren. 


Under tiden planerade jag ivrigt för de nya djuren som skulle komma i juni. 
Här står de i hagen, den första morgonen hos oss.


Innan fåren kom hann de första kycklingarna kläckas, mitt i vårbruket under sista veckan i maj. Den här lilla stackaren höll det på att gå riktigt dåligt för.



Sommaren regnade i stort sett bort. När jag ser på mina fotografier ser det ut som vi haft en fin sommar, men det beror nog bara på att jag inte fotat då det regnat. 


















I september höll det upp så pass mycket att vi fick skördat vår första havreskörd i relativt gott väder. Det kändes fint, det var ju det vi arbetat för mer eller mindre hela året om man räknar alla förberedelser.

















Efter skörden var det dags för följande nya sak, fårklippningen, och efter det tuppslakten. Det sägs ju att "man ska se van ut bara" men ibland är det nog lättare sagt än gjort.

















Vintern kom tidigt i år och man undrar hur mycket nederbörd det kan komma på ett och samma år. Trots att det varit ett mycket besvärligt år för jordbrukare är vi ändå nöjda med vår insats. Vi har gjort så gott vi kunnat som nybörjare. 

Året har fört så mycket nytt med sig men av allt det nya är det nog ändå fåren Ullis, Tovis, Hellan Dodis och senare Saga, Freja samt Balder, som bidragit mest till stämningen här. Över dem har jag skrattat dagligen men också gråtit då de var sjuka, och så ska det ju vara, då vet man att man lever!


Ett Gott Slut på det gamla året!






Kommentarer

Populära inlägg