Tryckkokning

När man blir äldre har julklapparna en tendens att för det första minska men också ändra karaktär. Att jag har blivit gammal är ganska oundvikligt att förbise eftersom jag fick en tryckkokare i julklapp. Tryckkokare har för mig varit en obestämbar grej som farmor ibland pratade om. Hur en sådan ser ut eller används har jag inte haft en aning om. Nu vet jag och kan konstatera att jag borde haft en hela mitt vuxna liv. Med facit på hand passar en tryckkokare en ungdom mycket bättre än den passar en farmor.
En farmor har vanligtvis (ursäkta generaliseringen) tid att badda köttgrytor i ugnen i tre timmar medan det ska gå fort för en ungdom. Det är där tryckkokaren kommer in i bilden. Ett hiskeligt spott och fräs i 15 minuter och köttbitarna är så möra så de smälter i munnen. På 20 minuter är en hel 1,2 kg broiler lika mör. Det är sådan matlagning som passar mig. Att komma ihåg att börja fixa med maten klockan två för att man ska äta klockan fem, det fungerar inte för mig. Då blir det mat först klockan åtta. Det här gäller ju inte korvsås förstås, men allt kött förutom malet sådant. När man har runt 60 kilo lamm i frysen vill man ju gärna hitta metoder att tillreda det snabbt utan att förstöra det. Idag vågade jag mig på att koka lamm för första gången, efter att ha övat några gånger med annat kött. Det blev mycket bra, så tack Julgubben!


Kommentarer

  1. Jag trodde att man inte kunde köpa tryckkokare :) Men det låter ju bra. Fast visst kan de väl vara lite farliga också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man måste nog respektera dom :) Det kritiska är att få bort trycket innan man öppnar den, annars blir det nog katastrof. Lättast, snabbast och smärtfriast går det genom att man lägger kastrullen i diskhon och spolar kallt vatten över den. Jag provade nog att släppa ut trycket genom ventilen (vilket är det andra sättet att göra det), men det var ingen bra idé...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg