Brodera mera

Jag inser att broderi inte är det trendigaste av ämnen att blogga om, men så har ju det här heller aldrig varit en trendig blogg. Kanske är det här nyfunna intresset för broderi ytterligare ett bevis på att jag håller på att bli gammal. Må så vara, i vilket fall som helst har jag alltid fascinerats av allmogebroderier och beställde därför boken "Brodera på ylle!" för att lära mig hur det går till.
Boken i sig var kanske lite av en besvikelse eftersom innehållet inte riktigt levde upp till mina förväntningar. Exemplen är alldeles för skrikiga och naiva för min smak men tekniken beskrivs tillräckligt bra och det var ju det jag var ute efter. Mönster kan jag nog hitta på själv bara jag vet hur man ska sy stygnen. Det som jag gillar med yllebroderi är att man inte behöver sitta och räkna rutor utan kan vara lite friare i svängarna och improvisera mera, eller i alla fall tänker jag göra det.
















Än har jag inte kommit långt utan bara provat lite på olika stygn. Langettsöm, kedjesöm och franska knutar tror jag visst de hette. Jag gjorde en handledsvärmare av en restbit från en tovad vante. Det är varmt och skönt när man har aparmar som jag så det fattas 10 cm på alla ärmar. Blomman till vänster är broderad på nunofilt, det blir det mer om en annan gång.

Kommentarer

  1. Kan tipsa om en härlig blogg.
    mednalochtrad.blogspot.fi
    Trivs här i din blogg och brukar besöka den regelbundet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Roligt att du trivs här! :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg