Låt vintern komma!

Jag är redo för jag har nya filttossor. Mina gamla är alldeles slutslitna så det var på tiden att göra ett par nya. Jag har haft ett par vanliga utan skaft men ville prova på en annorlunda modell med skaft och böjd tå. Jag har inte gjort sådana tidigare så det var lite extra spännande att se hur det skulle lyckas. Det är alltid spännanade att våttova för man kan inte vara riktigt säker på hur det slutar.
De här tofflorna är menade för inomhusbruk och det är inte alls att överdriva för när mätaren sjunker under nollsträcket blir våra golv, hmm... låt oss säga svala.

Jag tänkte ta er på en guidad snabbtur i toffelmakeriets värld. Märk väl, det här är inte vårt egentliga kök! Jag rekommenderar absolut inte att man tovar på sitt vanliga diskbord eftersom det kommer att dränkas i, rent ut sagt, piss- och skitvatten. Ullen är ju otvättad och under arbetets gång stinker hela utrymmet lagård. Annars är det trevligt!

Först har jag gjort en modell av bubbelplast. Modellen är för två tofflor och den är 30-40% större än min fot. Sedan lägger jag ut ull i flera lager med fibrerna i olika riktning. Här har jag lagt ut hälften av ullen, d.v.s. för ena halvan av tofflorna. Med modellen kollar jag att formen stämmer. Sedan börjar jag försiktigt blöta ullen med varmt vatten och marseilletvål. Kanterna får inte bli våta. Meningen är att blöta ullen precis enligt modellen så man få kolla med den nu och då.

När jag tycker att formen stämmer och lagren av ull verkar fästa i varann (det tar länge) lägger jag modellen på och börjar vika in de torra kanterna över den. Kanterna behöver ofta tunnas ut lite.

När de är invikta och fuktade så de hålls där, så börjar jag breda ut nästa lager ull.

Sedan blöter jag ullen igen medan jag aktar kanterna. Det blir en hel den tryckande, först med fingerspetsarna och senare med hela handen. I det här skedet känns det totalt hopplöst och som om jag inte har någon koll på vad som händer.

Här har jag svängt på hela kalaset och håller på att fästa den torra kanten. Det här hör till det knepigaste tycker jag, eftersom ullen inte lätt fastnar i den våta "halvtovade" ullen. Den lägger sig i skikt som fastnar i händerna och lyfts upp om man inte är löjligt försiktig. Stressigt och panikaktig känsla.

 Sedan börjar träningspasset för armar och nacke. Med varmt vatten och tvål ska man trycka, trycka, trycka, gnugga, gnugga, gnugga tills man känner att ullen "biter fast" och inte ligger i olika skikt. Det tar tid...
.
När man är säker på att det håller ihop kan man misshandla hela byltet genom att kasta det i lavoaren och skölja det turvis i hett och kallt vatten. Sedan klipper man isär paketet och tar ut plastmodellen.

Här har jag två formlösa jättestora tofflor. Nu är det bara att fortsätta träna och gnugga, trycka, krama, kasta, rulla... o.s.v. tills de har krympt så mycket att man kan börja forma direkt på foten.

Här har jag en plastkasse på högra foten och håller på och formar tofflan enligt min fot.
Här har man nytta av att ha överrörliga leder så man lugnt kan stå med benet på diskbordet. I det här skedet börjar spänningen lätta och övergå i glädjerus när jag inser att det kommer att bli en toffla till slut.

 Fyra och en halv timme efter start är jag i mål, trött men lycklig!

Det finns olika sätt att komma till samma slutresultat, det här var min metod den här gången. Nästa gång kanske jag gör på ett annat sätt. 

Kommentarer

  1. Du store tid vilket arbete du lagt ner. Imponerande. Jag tovar mest platta saker. Det känns lagom svårt för mig. Ullen är ju så oberäknelig och ibland kan det tovade bli bli större istället för att krympa.

    Ha det gott Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, visst är det arbetsdrygt, men samtidigt är det så fascinerande att det överhuvudtaget är möjligt att göra t.ex. ett par tofflor av bara ull, tvål och vatten. Jag blir lika överväldigad varje gång jag har våttovat någonting. :) det är skapandets glädje när den är som allra, allra bäst! Härligt!

      Radera
  2. Fascinerande! Så fina tofflor! Jättejobb men så fint resultat. Jag är så imponerad. Förstå mig rätt, jag vet ju hur duktig du är. Man önskar man kunde sådant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj tack snälla! :) Jag är nog faktiskt jättenöjd med tofflorna, om de bara sku torka... Det tar flera dagar eftersom de är så "tjocka". Sedan ska jag sy läderbottnar på dem så de inte slits så fort. Och du...man kan lära sig sådant här! :)

      Radera
  3. Hej! Kom mig plötsligt in på din blogg, och läser nu inte igenom alla dina inlägg...men måste fråga, då du skrev att ullen är otvättad då du tovar...är det verkligen så att man inte behöver tvätta den innan den används? Kommer sakerna då att lukta piss och skit, eller blir dom "tvättade" under tovningen? Har just klippt våra två får, så har en stooor hög med härlig, men så äckligt smutsig, ull, som jag inte vet om man kan använda. Eller hur man kan använda. Eller om man kan tvätta upp den...? Vet inte om du vet heller, men måste ju fråga i alla fall. :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen! Ullen jag tovat tofflorna av har jag köpt som kardad men otvättad. Färgad ull är ju alltid renare eftersom den tvättas vid färgningen. Man kan bra tvätta ullen innan man kardar, det är säkert bättre av många olika orsaker. Otvättad ull blir nog också alldeles ren medan man tovar så på det viset är det inget problem. Man kan tvätta på olika sätt. Om ullen är bara lätt smutsig kan kan man blötlägga den i 10 min i ca 35 gradigt vatten en stund och sedan skölja med rent vatten några gånger. Det tar bort mycket smuts men löser inte upp fettet ur ullen. Är ullen mycket smutsig så blötlägger man den i 45 gradigt vatten, då bildar salterna och fetterna en tvål. Vattnet byts tills det är rent. Ull som ska färgas måste tvättas med lämpligt tvättmedel. Man får vara försiktig när man tvättar och inte klämma och krama ullen så den filtas. Sen torkar man den luftigt på papper på t.ex. näthyllor.
      Än så länge har jag använt egen ull bara till tomteskägg och liknande saker.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg