Lagar och regler

Jag satt och funderade en stund på vad jag skulle skriva om idag, och när jag inte kom på någonting vettigt sökte jag inspiration i Maaseudun Tulevaisuus. Av erfarenhet vet jag att det alltid finns någonting som förargar i den tidningen. Gårdagens nummer var inget undantag, men jag tänkte ändå utgå från någonting positivt. Luomuliitto har i våras inlett en "ekorevolutions-kampanj" och ska nu göra ett "kansanaloite" d.v.s  väcka ett medborgarinitiativ för att ändra på livsmedelslagen. Man vill göra småskalig produktion och direktförsäljning lättare. I dagens läge är bestämmelserna och kraven så strikta att det är svårt för producenterna att själva sälja sina produkter, t.ex. kött, direkt från gården. Medborgarinitiativ ger medborgarna möjlighet att få upp ärenden till behandling i riksdagen om man samlat ihop 50 000 underskrifter. Justitieministeriet kommer att öppna en nättjänst för det här ändamålet snart, och då kommer Luomuliitto att börja samla underskrifter för sitt initiativ.
Jag behöver knappast påpeka, att jag hoppas så många som möjligt skriver på det!
I Finland har vi en tendens att överdriva med alla regler och bestämmelser och stifta alla möjliga "för säkerhets skull-lagar", så till den milda grad att livet blir besvärligt för var och en. Det här gäller i allra högsta grad också reglerna om gårdsslakt och direktförsäljning, där vi har ett regelverk utan like i andra länder. Jag hoppas verkligen att Luomuliitto lyckas med sin agenda, men jag är skeptisk.

Kommentarer

Populära inlägg