Gammalt skrot

Jag tycker om att gå på loppis och gör det mer eller mindre regelbundet. Idag fyndade jag sex stycken klädesplagg och ett halsband med tillhörande armband för 14 euro. Inte så illa för det var inga slitna trasor, om någon trodde det. Ett av plaggen var t.ex. ett par oanvända jeans. Det är mest kläder jag köper och ibland mattor. Visst finns det många andra fina grejer jag också skulle vilja ha, men kläder är de enda som oftast är vettigt prissatta. Intresset för gamla och antika prylar verkar öka hela tiden, vilket har lett till att folk inbillar sig att man kan begära vad som helst för allt gammalt skrot. Nog kan man ju förstås begära, men vem betalar? Det sorgliga är att folk inte heller ser skillnad på gammalt och "låtsasgammalt" och många försöker utnyttja det mer eller mindre medvetet.
Själv är jag en stor fantast av allt gammalt, men det betyder inte att jag betalar vad som helst för t.ex. en trasig kaffekopp, bara för att det står Arabia under den. Nåja, nog om det.

Jag har en Tunturi cykel som jag fått av en granne. Den har sett för jävlig ut. Pink, vit och lila med konstiga fula figurer på ramen. Asig, helt enkelt. Idag, när jag cyklade en sväng till åkern i skogen, fick jag tillräckligt av eländet. Jag trampade hem illa kvickt, grävde igenom hyllorna i garaget och hittade sprayfärg! En stund senare var 80-tals cykel förvandlad till en hederlig eko-odlar cykel, grön och grå. Målad i samma färger som traktorn! Kan inte bli bättre.
Nu har jag inga bilder på hur cykeln såg ut före, eftersom den redan var grundmålad när det slog mig att det kunde ha varit roligt med en bild. Före den här förvandlingen har jag nu inte heller haft någon orsak att föreviga cykelskrället, så det finns inga gamla bilder att ta till.
Så här ser den ut nu:


Handtagen är alldeles sneda, det ska jag fixa genast när jag hittar en passlig sexkantsnyckel och så ska jag tejpa om handtagen på den raka delen av styrstången för de är alldeles svarta av ingrodd smuts. Sedan är det bara att trampa på och räkna med att färgen jag sprayat på däcken slits bort, hehe.

Kommentarer

Populära inlägg