Granen står så grön och grann i stugan

Den här dagen började inte alls bra. Jag steg upp alldeles för tidigt, efter ha gått alldeles för sent och lagt mig, för att hinna tova lite innan syskonbarnen skulle komma. Det sket sig rejält och ett par hundra gram ull for åt fanders.
Det var första gången ett projekt inte gick att rädda så det var lite oväntat och harmade riktigt ordentligt. Mest sörjde jag över förlorad skönhetssömn och ullen och tiden som gick till spillo. Jag hade tänkt hålla ledig kväll, men det kunde jag ju också glömma tack vare missödet. När barnen kom blev det liv i luckan.
Vi bakade pepparkakor och åt deg, målade och spillde ut hela burken med svart vatten, åt pepparkakor och smulade ner hela golvet, klädde granen och klädde av den. Det senare stod jag för när de åkt hem. Man skulle väl kunna säga att det blev lite för mycket med allt pynt jag skaffat under hela min livstid och lite äldre grejer också. Jag har nu klätt om den, men vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jag ville ha omväxling så jag använde gamla flaggor, så som man hade förr, och halmsaker och vita bollar. Jag tycker om flaggorna i teorin, för det var vanligt att man hade så på den tiden man byggde det här huset, men i praktiken är jag ovan med dem. Jag saknar nog lite mina röda, blanka bollar, men nej, jag hänger inte dit dem. Tror jag.



Kommentarer

Populära inlägg