Sommarblomster




Till det allra finaste med sommaren hör nog alla vackra blommor. De doftar dessutom härligt både ute och inne och håller sig väldigt länge fina i vas. Sedan vi började odla ekologiskt och inte använder växtskyddsmedel (!) så blomstrar dikesrenarna mer än någonsin. Jag har aldrig förut tänkt på det, men nu när jag skrev det så slog det mig hur galet det är att det heter växtskyddsmedel! Vad det är frågan om är ju gifter mot antingen svamp, insekter eller ogräs. Visst låter det ju lite rumsrenare med växtskydd än gift, men... Jag är så glad över att man äntligen börjar få upp ögonen på bredare front och granska effekterna av de här ämnena med lite kritiskare ögon. Jag förstår inte hur någon kan tro, eller täcks påstå, att ett gift, som t.ex. glyfosat kan vara ofarligt. Bara för att man inte dör på fläcken när man hanterar det betyder inte att det inte är skadligt. Nej, det räcker mer än väl med att det rubbar naturens gång och med tiden sakta med säkert orsakar problem som ingen kunnat/velat förutspå. Tänk bara på DDT t.ex. Det är väl inte många som förnekar dess skadlighet numera. Synd bara att det alltid ska hinna gå på tok för långt innan misstagen erkänns.

Kommentarer

Populära inlägg