Ullmålning

Jag har sakta men säkert återupptagit tovningen igen efter en lång paus. Under etiketten "Tovning"  hittar du olika projekt från länge, länge sedan om det intresserar dig. Våttovningen har jag lämnat (förutom hjärtan till jul) och fokuserar nu på ullmålning.  

Katten på bilden är ett porträtt av en underbar herreman, som lystrar (eller låter bli) till namnet Elmo. Målningen är gjord på basen av fotografier. 

Jag börjar med att välja en bra bild och överför konturerna på tyg eller filt. Sedan börjar jag nåltova, färg för färg, ibland fiber för fiber för små detaljer. 


Jag börjar oftast med ögonen och arbetar utåt från dem.


Jag försöker tänka på pälsens naturliga riktning när jag fäster fibrerna. Ofta får jag återkomma till samma ställe och lägga till ull an efter som arbetet framskrider.




Här är det dags för bakgrund. Jag blandar olika gröna nyanser genom att kombinera dem med varann på olika sätt.


Dags för morrhår!


Färdigt! 
Jag gör också porträtt på beställning, så tag modigt kontakt om du har ett djur du vill ha avbildat!



Kommentarer

Populära inlägg