Pysanka-äggdekorering

 

I mars ifjol deltog jag i en pysanka-äggdekoreringskurs och det var kärlek vid första ögonkastet! Jag blev alldeles såld. Stämningen, lugnet, doften av smält bivax. Härligt, helt enkelt. Helt enkel är kanske inte själva tekniken däremot, men det tar sig med övning.

En pysanka är ett traditionellt dekorerat ukrainskt påskägg. Pysaty betyder skriva, och man målar egentligen inte äggen utan "skriver" med ett pennliknande verktyg och smält bivax. Man kan också använda t.ex. formklippta fjädrar och knappnålar att sprida vaxet med.

Om man har ett vitt ägg och vill ha vitt i mönstret börjar man med att måla vax på de delar som ska förbli vita. Sedan doppar man ägget i en färg avsedd för äggmålning.

Här har jag dekorerat med knappnål.


Så här ser färgerna ut som man doppar äggen i.

När ägget är doppat i den första färgen, täcker man med vax de delar man vill ska förbli den färgen. Sedan doppar man i följande färg och täcker igen de delar som ska vara så. Färgerna ska användas i en viss ordning, med början från gult. Ofta doppar man till sist i svart. Sedan smälter man vaxet och polerar ägget.

Den här fågeln har jag gjort med en kombination av olika tekniker, jag har bl.a. använt topsypinnar.

Det här ägget är dekorerat med formklippta fjädrar.

Den här mobilen gjorde jag med videkrans och egna hönsfjädrar.

Det här är en härlig, rogivande hobby. Jag kommer ordna en pysanka-dag innan påsk, så stay tuned om du är intresserad!



Kommentarer

Populära inlägg