Bland lingon och älgflugor

Idag har jag plockat lingon. Jag är egentligen en usel bärplockare eftersom jag är alldeles för otålig av mig. Jag har otroligt svårt för enformiga saker som skall upprepas om och om. Som att plocka bär till exempel.
Man plockar och plockar och det ökar otroligt långsamt i ämbaret. Det där är egentligen inte sant när det gäller lingon, men... i alla fall.
Det som räddar hela situationen är ju att det är så förbaskat skönt i skogen. Idag var vädret perfekt, sol och blåst, som håller älgflugorna på avstånd. Visst fick jag plocka flera stycken ur kalufsen, men det kunde ha varit bra mycket värre. Lingonen var av mycket varierande kvalitet men jag är inte så kräsen.
Jag kokar sylt av dem, så det är inte så noga.
Huvudsaken är att få egen sylt på gröten.

100 gram av butikens sylt innehåller 35 g lingon och 41 g socker... plus lite siffror och koder. Lockar inte.



















Myren är så torr i år så man kan gå torrskodd över den. På tuvorna växer tranbär.



















Ifall det är någon som inte vet hur en älgfluga ser ut, så här har ni en. De är platta jävlar som tappar sina vingar när de landar för att sedan leva resten av livet med att suga blod av värddjuret. Mänskans blod duger inte till deras ändamål, men bits gör de ändå. Är man känslig kan man få rejäla bölder där de biter med sina skitiga små käftar. De är omöjliga att få livet av genom att slå med handen, man måste krossa dem mellan fingrarna. Fräscht.

Kommentarer

  1. Jag skulle aldrig våga gå på myror. De är alldelese hemska jag skulle säkert gå mig ner i dem. Och ämbaret brukar nästan alltid kippa så man får börja om. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite spänning ska man ha i livet! Kippar ämbaret blir det nog för mycket spänning, i alla fall mellan öronen...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg