Lama vs. Varg

Idag lärde jag mig någonting alldeles nytt. 
Någonting jag verkligen inte hade en aning om. 
Jag stötte nämligen på den här artikeln. Här skriver man om hur ilskna lamadjur kan skydda får mot vargangrepp. Tydligen har man länge använt sig av lamadjur som "fåraherdar" i USA och nu skall man testa det i Skåne också. Effekten mot prärievarg och puma lär i alla fall vara bra. Efter att ha "googlat" runt lite har jag nu lärt mig att laman lätt tar rollen som flockledare för fåren och att den skyddar dem mot attacker av hunddjur. Laman, som kanske mest är känd för sitt spottande, ger sig alltså på rovdjuret skrikandes, spottandes och sparkandes. Det här är antagligen en instinkt de har kvar efter att tidigare ha varit bytesdjur för hundar av något slag. 
Laman är ett kameldjur och skall inte förväxlas med alpackan, som ser rätt lika ut men är mycket mindre. Här finns bilder på några alpackor jag hade äran att stifta bekantskap med för en tid sedan. Jag blev alldeles såld på deras härliga uppsyn men nu inser jag ju att det är en lama jag behöver istället!

Kommentarer

Populära inlägg