Svarta lamm


På lördagkväll fick Alina tre svarta lamm. Hon var inte så stor innan så jag tänkte att hon kanske hade två, som Pricken. Någonstans hade hon ändå lyckats gömma tre fina småttingar. Att de blev svarta var nog en stor överraskning. Det hade vi inte väntat oss av vår bruna bagge. Härtills har han gett oss två bruna, tre vita och tre svarta lamm. Alla med vita tackor. Nu återstår ännu Asta, Alinas syster. Hon kommer att lamma mot slutet av veckan. Jag är väldigt glad över den nya färgpaletten.



Kommentarer

  1. Är det inte så att bruna baggar kan ge upphov till alla färger men sällan helbruna om inte tackan har anlag för brunt? Det brukar vara så att brunt garn är bristvara. Jag är ingen genetikexpert utan det är baserat på min erfarenhet.

    Vi har också betäckt med brun bagge och vi har svarta och vita tackor. Två tackor blev brun-vita och två blev helvita medan hela åtta stycken blev svarta och svart-vita!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, just så är det och mycket beror på vilken färg tackans och baggens förfäder har haft. Ett helsvart får behöver ju inte heller alls vara svart "på riktigt" utan kan bara ha en svart fläck som täcker hela kroppen. Det är intressant med färger och hur de ärvs!

      Radera
    2. Haha! Roligt det där med fläckar... "Jag har en fläck, den täcker hela kroppen!" :)

      Radera
    3. Jo, precis! Jag tror att t.ex. vår Beyonce är en enda stor svart fläck.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg