Våra växelvarma vänner

Vintern håller i sig och snön vräker ner så jag tänkte passa på att presentera några av våra djur från varmare breddgrader. Ingen fara, bilder bits inte!

Det här är Ossi. Han är en Boa Manditra och hans naturliga habitat är på Madagascar. 
Han är en mycket stillsam orm som mest ligger hopkurad och smälter sin mat.

De här två kallas Mattpyton och deras latinska namn är Morelia spilota cheynei.
De lever i Queensland, Australien och blir ca två meter långa.



Här har vi en Trimeresurus Vogeli, Vogel's Pit Viper. Giftig.


Cerastes cerastes. Kallas bl.a. Sahara horned viper och Horned desert viper. Giftig.
De här ormarna har vi inte kvar längre men jag ville visa dem ändå för de är så fina med sina horn. De är ena livliga baddare och typiskt för dem är att rör sig ringlandes i sidled och gräver ner sig i sanden så bara hornen och ögonen står upp.


Det här är Kungssnoken Herbert "Häbä", en Lampropeltis getula floridana.
Vi har också flere Lampropeltis getula californiae och ett par röda, fina Lampropeltis triangulum hondurensis. Vi hoppas de skall föröka sig i vår.

Ovophis tonkinensis, Vietnam. Giftig.
Trimeresurus puniceus. Finns i sydöstra Asien. Giftig.

Sist men inte minst Crotalus cerberus, Arizona Black Rattlesnake. Giftig.
Han har en lite bister uppsyn. Ska försöka få en bild på skallran också.

Kommentarer

  1. Tack för titten! Så häftiga djur ändå...

    SvaraRadera
  2. Herregud Helge, har ni haft alla dessa ormar. Frivilligt? Människa, du är modig. Jag får spunk när jag ser en snok. Springer omkring, viftar och det hörs bara gutturala läten från mig.
    Fast visst är det ju nånting som är vackert med dem. Nånting... ;)

    SvaraRadera
  3. Haha, jo alla dessa och många, många fler bor här under samma tak.
    Det är nog husbonden som är ormtjusaren så han sköter dem.
    Jag bara tittar på avstånd.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg